Arran del creixement urbà de Vic va començar a aparèixer el petit comerç als barris del sud de Vic, que freqüentaven els veïns. Actualment, continua sent un barri molt actiu i amb molts establiments, però ha canviat el perfil d’establiments, les petites botigues històriques han anat tancant, i les onades de migració han donat pas a què les persones nouvingudes obrissin diversos establiments i en construïssin d’altres; botigues de queviures originaris de països africans i asiàtics, botigues i basars xinesos, supermercats, botigues de roba econòmica, perruqueries africanes, carnisseries musulmanes...
Composició amb fotografies de les autores del post |
Pel que fa al carrer que hem observat el nostre grup: el carrer Bisbe Strauch; En termes generals, hem pogut veure que hi predominen els petits comerços de diferents orígens. És per això que ens ha interessat centrar-nos en ells i realitzar una recerca del que suposa tenir un petit establiment. Molts d'aquests comerços són els tradicionals, ja que fa molts anys que funcionen dins del barri i la gent els coneix, i molts d’altres com hem dit abans, han sigut reconstruïts o oberts per persones migrades.
Pel que fa als negocis petits i històrics, poden suposar grans avantatges dins del barri, ja que normalment hi abunden productes de proximitat i qualitat. Si tenen a l'abast tota mena de comerços com aquests, no es desplacin a altres llocs de la ciutat i confiïn en el que se'ls hi ofereix per a poder-hi tornar. Un dels elements més rellevants sobretot d'aquests comerços és la gran flexibilitat d'adaptar-se tant al client com a l'entorn on es troba i, això comporta que es realitzi un estudi sobre la demanda que ja existeix dins del barri, i per tant, oferir un tipus de negoci diferent i innovador pel qual poder apostar i fer que la gent s’hi acosti per trobar aquells productes que no poden trobar en grans magatzems, com ara menjar més ecològic, menjar de més bona qualitat, roba de més qualitat, una sabateria... El punt clau per a poder tenir èxit amb algun d'aquests establiments seria detectar quines necessitats hi apareixen depenen del producte o servei que es vol vendre, dels clients, el moment i la zona on es situa el barri. També al tenir un petit negoci on no hi abunden gran quantitat de persones, fa que el client tingui un vincle més fort i familiar amb el comerciant, cosa que també afavoreix el fet que la gent segueixi anant a comprar a les botigues “de tota la vida” encara que moltes vegades els preus siguin més alts que als supermercats o les botigues multiproductes.
Pel que fa als negocis petits i històrics, poden suposar grans avantatges dins del barri, ja que normalment hi abunden productes de proximitat i qualitat. Si tenen a l'abast tota mena de comerços com aquests, no es desplacin a altres llocs de la ciutat i confiïn en el que se'ls hi ofereix per a poder-hi tornar. Un dels elements més rellevants sobretot d'aquests comerços és la gran flexibilitat d'adaptar-se tant al client com a l'entorn on es troba i, això comporta que es realitzi un estudi sobre la demanda que ja existeix dins del barri, i per tant, oferir un tipus de negoci diferent i innovador pel qual poder apostar i fer que la gent s’hi acosti per trobar aquells productes que no poden trobar en grans magatzems, com ara menjar més ecològic, menjar de més bona qualitat, roba de més qualitat, una sabateria... El punt clau per a poder tenir èxit amb algun d'aquests establiments seria detectar quines necessitats hi apareixen depenen del producte o servei que es vol vendre, dels clients, el moment i la zona on es situa el barri. També al tenir un petit negoci on no hi abunden gran quantitat de persones, fa que el client tingui un vincle més fort i familiar amb el comerciant, cosa que també afavoreix el fet que la gent segueixi anant a comprar a les botigues “de tota la vida” encara que moltes vegades els preus siguin més alts que als supermercats o les botigues multiproductes.
Hem pogut observar que tot i aquests avantatges també hi podem trobar alguns inconvenients. Un dels principals problemes d'avui en dia és l'era de l'Internet, això fa que puguis tenir l'oferta de tota classe de productes a través de la nova tecnologia; Cosa que ha fet que molts negocis s'han vist afectats per culpa d'aquests fets, ja que és una nova manera pràctica i ràpida de compra i venda. Un altre desavantatge que trobem, és la lluita contra els grans comerços o franquícies, ja que disposen d'una gran varietat de productes a preus assequibles que criden l'atenció dels clients.
Després de buscar els avantatges i inconvenients de seguir utilitzant els comerços petits de “tota la vida”, hem decidit que no ens podem posicionar ni fer cap comparativa en si són millors o pitjors.
Trobem que les botigues petites són necessàries en qualsevol barri o poble, ja que formen part de la història del barri i el vincle familiar amb els ciutadans pels anys que porten al poble és molt necessari i fructífer a l’hora de fer comerç.
Per altra banda, el fet de trobar negocis i establiments reconstruïts o oberts per persones migrades, també ens enriqueix com a barri i ens dóna peu a l’acceptació de la diversitat i viure-la com un fet possible i necessari. I cal dir també, que tot i que moltes botigues petites es veuen afectades pels grans comerços, els supermercats o les botigues multiproductes més econòmics també són necessaris. Ja que el perfil de població també ha canviat i l’economia no és la mateixa per tothom, per tant el ventall de diverses opcions a l’hora de comprar és una necessitat també com a comunitat.
Grup A3: Marta Llinares, Rofayda Boumazzough, Clàudia Clausell i Aina Garcia
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada